Totul despre Web Marketing
În acest articol ne dorim să îți oferim o imagine de ansamblu a marketingului web. Vei afla care sunt sub-disciplinele, instrumentele și rolul comerciantului web. Sperăm, cu acest articol să îți oferim informațiile de care ai nevoie pentru ați stabili o strategie eficientă de marketing web și să afli care este cel mai bun mod prin care îți poți promova afacerea în mediul online.
Ce este Marketingul Web?
La nivel internațional, auzim mai des despre internet marketing sau marketingul online sau digital (acesta din urmă reprezintă o definiție mai largă, incluzând toate canalele digitale, nu doar internetul).
Dincolo de această premisă, marketingul web este cea mai modernă formă de marketing care este legată de tehnologia ce ne-a invadat cel mai recent viața: internetul și, în special, lumea web.
Web marketingul este un subset de marketing care folosește internetul ca domeniu principal de acțiune. Multe dintre principiile marketingului de bază se aplică, de asemenea, pe internet, dar multe sunt specifice pentru ceea ce poți face în mediul online. De multe ori nevoia de a face marketing pe internet vine de la nevoile specifice legate de această tehnologie.
Deși la nivel mondial web-ul (internetul) este relativ tânăr (născut în 1991), de-a lungul timpului a dezvoltat multe sub-discipline și a creat și creează continuu noi medii în cadrul acestei mari rețele.
Diferențe între marketingul tradițional și web marketing
Marketingul web păstrează multe caracteristici ale marketingului tradițional, dar în același timp introduce multe oportunități noi. Diferențele se referă în principal la limbaj, instrumente, utilizarea masivă a software-urilor, posibilitatea măsurării rezultatelor cu o precizie extremă.
Limbajul este diferit, deoarece modul în care utilizatorii interacționează cu conținutul este diferit în comparație cu instrumentele folosite în marketingul tradițional. Accesul la informație este aproape omniprezent și gratuit. Acest lucru înseamnă că oamenii sunt obișnuiți să consume și să digere o cantitate imensă de conținut în comparație cu trecutul și sunt obișnuiți să meargă dintr-un limbaj în altul (text, audio, video) aproape instantaneu și continuu. În plus, astăzi toată lumea crează conținut prin intermediul rețelelor sociale. Acest lucru se datorită posibilității de a publica ceva într-un mod extrem de simplu și rapid.
Marketerii sunt aproape obligați să găsească noi limbaje și să profite de noile mijloace media la intensitate maximă. Totodată aceștia au menirea să capteze și nivelul foarte scăzut de atenție a oamenilor și în același timp, cererii de conținut de calitate care se evidențiază de mulțime.
Tu știi care sunt avantajele marketingului web ?
- Abilitatea de a măsura cu precizie rentabilitatea investiției
- Costuri mai mici comparativ cu marketingul tradițional
- Posibilitatea de direcționare foarte precisă
- Comunicare aproape instantanee
- Posibilitatea de a utiliza simultan mai multe canale
Cine este comerciantul pe web
Cererea de resurse umane specifice de marketing pe web este din ce în ce mai solicitată de companiile indiferent de mărimea sau sectorul în care activează. De fapt, internetul reprezintă o oportunitate pentru toată lumea să ajungă la o audiență foarte mare și extrem de precisă. Acest lucru justifică, prin urmare, dorința profesioniștilor și a companiilor de a fi prezenți pe internet, dar și dorința de a avea instrumente de marketing eficiente. Prin urmare, a crescut și numărul de profesioniști din acest domeniu și a agențiile care oferă servicii de marketing web.
Marketingul web este o figură cu limite nedefinite iar specializările sau sub-disciplinele acestui domeniu sunt mai multe.
De exemplu, există experți SEO care nu știu prea multe despre SEM, sau specialiști axați pe aspectele tehnice sau persoane care de altfel se concentrează pe pe aspecte precum branding, comunicare sau grafică.
Comerciantul pe web este o figură fluidă care adesea trebuie să se adapteze la diferite discipline și care trebuie să fie capabil să reunească diferite abilități pentru a le face să lucreze împreună.
Marketingul pe web este un set de activități sau sub-domenii, foarte diferite unele față de celelalte. În acest articol vom enumera disciplinele principale sau sub domeniile marketingului și îți vom sublinia caracteristicile principale pentru fiecare în parte. Iată care sunt:
1. Marketing Inbound
Marketingul inbound este o filosofie revoluționară în marketingul web, care devine din ce în ce mai populară. Ideea se bazează pe dovezile că abordarea tradițională a marketingului adusă în mediul online, nu funcționează. Deoarece internetul este o realitate complet diferită de tot ceea ce exista înainte, și pentru că lumea sa schimbat și se schimbă, la fel ca obiceiurile oamenilor. Abordarea de marketing inbound este o abordare strategică, holistică, care se concentrează asupra oamenilor. Are menirea a oferii ceva înainte. Deci, pornește de la o identificare aproape maniacală a cumpărătorului pentru a putea empatiza cu el și pentru a-i oferi conținutul relevant pe care utilizatorul dorește să-l primească.
Conținutul servește pentru a stabili o relație de încredere cu potențialii clienți atunci când acestea sunt încă departe de momentul conversiei, astfel încât aceștia să ajungă să ia o decizie ajutată. Acest lucru derivă dintr-un principiu de bază, și anume că oamenii în ziua de astăzi dispun de posibilități nesfârșite de a se informa. Prin urmare, achiziția lor va fi întotdeauna foarte conștientă, deci compania ta ar putea face parte din acest proces de informare, cu riscul că ar putea pierde un client dacă acesta realizează cumpărarea sau achiziția din altă parte. Dacă aceasta o va face de la tine, este important să te asiguri că acel client va fi mulțumit de achiziția sa. Prin acest mod, clientul va rămâne legat de brandul tău.
2. Search Engine Optimization – SEO
SEO, sau optimizarea motorului de căutare, cuprinde o serie de tehnici empirice, bazate pe știință și statistică. Optimizare SEO a devenit strâns legată de evoluția motoarelor de căutare a căror algoritmi se modifică constant și întra-un mod accelerat în ultimul timp. Experții în SEO sunt aceea care obțin într-adevăr rezultate extraordinare. Acest domeniu este privit cu mare suspiciune, deoarece subiectivitatea lui este într-adevăr factorul care face din SEO un domeniu cu o complexitate ridicată.
Pentru a rezuma acest sub domeniu al marketingului web, putem spune că SEO este împărțit în două principii diferite: în site și infara site-ului. SEO din punct de vedere intern gestionează toate problemele de optimizare legate de tehnică și de conținut, în timp ce privind SEO ca parte externă, SEO off-site se referă la promovarea conținutului, sau a backlink-urilor care leagă website-ul de alte site-uri.
3. Serch Engine Marketing – SEM
SEM este acronimul Search Engine Marketing, sau marketing asociat cu motoarele de căutare. Aici vorbim în principal despre anunțurile sponsorizate pe Google și Bing sau mai nou, chiar pe Amazon.
Tehnicile SEM se bazează, de asemenea, pe cunoștințe de marketing de bază, cum ar fi identificarea pieței potrivite, definirea țintei, copywriting. În plus, este legat de abilități specifice, cum ar fi cunoașterea și stăpânirea platformelor princ are se pot realiza campaniile precum: Google Ads sau Bing.
Aceste platforme sunt proactiv software-uri online care îți permit să selectezi cuvinte cheie, să definești bugetele, să creezi anunțurile și să măsori rentabilitatea investiției.
Adesea, aceste platforme sunt canale încrucișate în sensul că permit anunțurile să fie publicate și pe alte canale. De exemplu prin Google Ads poți gestiona anunțurile YouTube sau poți face campanii în rețeaua de Display pe alte site-uri sau platforme online care permit afișarea anunțurilor.
4.Direct Email Marketing – DEM
Direct Email Marketing implică trimiterea de mesaje direcționate prin email către persoane care și-au dat consimțământul de a primi email-uri promoționale.
Aceasta este una dintre cele mai subevaluate și subutilizate metode de marketing web disponibile. De fapt, în ciuda numeroaselor statistici (în special a celor americane), se indică modul în care marketingul prin email este una dintre formele de marketing cu cel mai ridicat ROI, fiind adesea considerată o activitate secundară sau efectuată într-un mod foarte ineficient.
Pentru a face corect Email Marketing, este fundamental mai întâi să existe o bază de date de email-uri de la utilizatorii care își doresc să primească newsletter cu privire la noi informații, produse sau oferte promoționale.
Potrivit studiilor, email-urile trimise trebuie să fie relevante, să dețină un conținut valoros, să fie personale și mai ales să fie expediate în momentul potrivit.
Dacă ne gândim newsletter-ele clasice pline de logouri și imagini, prețuri sau discount-uri care vizează în mod clar publicitatea, ne gândim la modul greșit de a face DEM. Acestea trebuie să fie relevante mai întâi atât prin subiect cât și prin conținut pentru ca utilizatorul să fie curios să deschisă email și să-l citească.
Email-urile sunt puternice, deoarece caseta de email este încă una dintre cele mai private părți ale vieții noastre digitale și profesionale.
E-mailurile promoționale nu trebuie să aibă nici aspectul, nici intenția publicității, ci trebuie să fie e-mailuri „personale” în adevăratul sens al cuvântului.
5. Social Media Marketing
Marketingul prin rețelele sociale a devenit vtial. Astăzi, orice companie trebuie să fie prezentă acolo unde se află clienții ei. Această ramură a marketingului web este destul de mare și complexă, deoarece mediile sociale de astăzi sunt extrem de variate.
Fiecare rețea socială are propriul limbaj specific, caracteristici demografice specifice și modalități de utilizare diferite. De asemenea, în mediile sociale, ca și în motoarele de căutare, se face o distincție între vizibilitatea organică (cea stabilită de algoritm și numărul de adepți) și vizibilitatea plătită, adică cea care poate fi „cumpărată”.
În general, social media este un instrument excelent pentru generarea vizibilității brandului. În plus poți aduce utilizatorii pe website pentru a oferii un plus de informație sau pentru ca aceștia să realizeze conversia sau cumpărarea.
6. Marketingul prin conținut sau Content Marketingul
Marketingul conținutului, așa cum am am specificat și în alte articole, este o parte crucială a tuturor activităților de marketing pe internet. Deci, orice strategie de marketing se va învârti în jurul conținutului.
Crearea celui mai bun conținut depinde în mare măsură de studiul clientului și descoperirea nevoilor lui. Acest lucru te va îndruma în crearea unui plan de conținut detaliat și precis care să servească drept ghid pentru producerea și publicarea de conținut, fie că este vorba de articole, bloguri, pagini de prezentare a produselor sau serviciilor, videoclipuri, tutoriale, ghiduri, cataloage sau e-bookuri.
- Pâlnia de vânzări – Funnel Marketing
Pâlnia de vânzări este calea care conduce un utilizator pentru a efectua o achiziție. Web Marketingul se concentrează pe proiectarea și implementarea acestui domeniu prin crearea unei strategii care are la bază călătoria cumpărătorului în cele patru faze tipice: descoperirea, conștientizarea, luarea în considerare și decizia.
Această diviziune servește reprezentarea diferitelor stări și tendințe de cumpărare pe care un utilizator tipic le realizează înainte de a deveni un client.
Un exemplu de pâlnie de vânzări foarte simplu este cel care pornește de la generarea de trafic (plătit sau organic) și duce la luarea unei decizii repspectiv realizarea conversiei.
In urma generării traficului, utilizatorul trebuie să ajungă pe o pagină de destinație (landing page) cu un conținut suficient de relevant și interesant. Pe această pagină este foarte important să existe un buton de CALL TO ACTION care să-l determine să realizeze o acțiune specifică. Un exemplu potrivit ar fi: Descarcă ghidul nostru gratuit sau Obține Tumoralul nostru despre… . În schimbul informațiilor de contact, utilizatorul primește un email cu linkul de descărcare a ghidului sau tutorialului promis și este totodată direcționat pe o pagină de mulțumire unde este prezentată o ofertă promoțională imediată.
Ulterior, prin instrumentele de automatizare a marketingului, utilizatorul va primi o serie de e-mailuri care vor continua să ofere valoare și vor conduce utilizatorul să efectueze noi acțiuni pe site.
Instrumentele de marketing web
Așa cum am spus mai devreme, marketingul web diferă de marketingul tradițional, deoarece folosește extensiv software-ul. Aceste programe, aproape toate online, vă permit să creați și să automatizați procesele, să măsurați și să analizați fiecare parametru și dimensiunea campaniilor și să le optimizați.
CRM
La baza tuturor instrumentelor de marketing găsim CRM. În forma sa cea mai simplă, este o bază de date în care toate informațiile referitoare la clienți și clienți converg de când intră în contact cu site-ul dvs. sau cu profilurile dvs. de social media și când devin clienți și când solicită sprijin sau cumpărare din nou într- HubSpot reprezintă cu Flywheel-ul.
Cele mai comune CRM sunt:
Marketing automatizare
De fapt, automatizarea de marketing este setul întregului software care vă permite să gestionați în mod automat campaniile, să actualizați datele în CRM, să trimiteți mesaje prin e-mail sau prin notificări în aplicații sau prin push, mesaje text și multe altele.
Există sute de platforme care fac parte din automatizarea marketingului.
Dorind să identificăm unele dintre acestea, găsim:
Toate acestea sunt platforme care conțin mai mult decât unul dintre instrumentele pe care le-am identificat în paragrafele anterioare, cum ar fi instrumentele de marketing prin e-mail, un CRM, suport și instrumente de vânzări. Caracteristica este că toate aceste componente funcționează armonios în cadrul acestor platforme, gestionând contactul de la început până la sfârșitul căii sale, actualizând proprietățile contactelor individuale și automatizând o mare cantitate de sarcini repetitive. Toate acestea cu scopul final de a angaja utilizatorul prin trimiterea de comunicatii dreapta la momentul potrivit si imbunatatirea experientei pe parcursul calatoriei cumparatorului.
Platforme de marketing pentru e-mail
De fapt, instrumentele de marketing prin e-mail sunt un subset de instrumente de automatizare a marketingului, care se încadrează în categoria automatizării marketingului prin e-mail.
De asemenea, în acest caz, avem zeci și zeci de platforme deja stabilite pe piață.
O mulțime de instrumente sunt incluse în instrumentele de marketing pentru e-mail. La rândul lor, există subseturi legate de tipul de automatizare pe care se concentrează.
Cele mai răspândite și mai utilizate sunt:
După cum am văzut, cele mai răspândite platforme de automatizare a marketingului includ serviciile de marketing prin e-mail.
Software de gestionare a anunțurilor
Cele două platforme care astăzi sunt maeștrii de publicitate online sunt, desigur, Google și Facebook, împreună cu numeroasele aplicații și canale pe care le dețin. Există, de asemenea, multe software-uri, folosite de agenții de marketing web și companii pentru a gestiona publicarea anunțurilor pe diferite canale de publicitate. Unele sunt legate de platformele pe care sunt publicate anunțurile, altele sunt independente.
Iată câteva dintre cele mai utilizate instrumente pentru gestionarea și publicarea anunțurilor.
Google Analytics
Marketingul pe web se bazează pe numere. Pentru a pune în aplicare strategii eficiente de marketing pe web, trebuie să măsurați totul, altfel nu faceți mai bine marketingul web.
Toate instrumentele care vă permit să măsurați fiecare acțiune care are loc pe site intră în categoria de analiză. De asemenea, pentru acestea soluțiile sunt foarte multe și variază în primul rând în ceea ce privește cantitatea de lucruri pe care o pot măsura, cât de ușor pot interacționa cu sistemele și aplicațiile pe care se pot efectua măsurătorile.
În acest domeniu, aplicația de analiză care vine în atenția tuturor este Google Analytics, deoarece în versiunea gratuită oferă tot ceea ce majoritatea site-urilor și aplicațiilor web necesită. Cu toate acestea, există multe cazuri în care sunt necesare analize care merg mai adânc sau oferă mai multe adăugiri, date și informații.
Iată o listă cu cele mai utilizate platforme de analiză:
Cum se creează un plan de marketing pe web
În acest articol am văzut multe tactici și instrumente pentru marketingul web. Cu toate acestea, fără o strategie, marketingul web nu funcționează. Putem aplica toate tacticile pe care le dorim, dar fara a avea o directie si un plan, ne plimbam la vedere si riscam sa ardem foarte multi bani fara a avea un randament adecvat. Totul începe apoi cu un plan de marketing web.
Analiza pieței
Acesta este un loc de muncă care se face în amonte, chiar înainte de comercializare, pentru a evalua potențialul unui produs de pe piață. În realitate se întâmplă că planificarea marketingului web sau a unei campanii are loc la momente diferite în istoria afacerii. De fapt, după cum știm bine, ipotezele inițiale, piața, concurenții se schimbă de-a lungul timpului, deci analiza de piață nu este ceva ce rămâne sculptat în stâncă, dar se poate face în momente diferite.
Aici cele mai utile lucruri sunt rapoartele și analiza pieței, cererea locală, națională sau internațională, reglementările etc.
Prin intermediul resurselor gratuite de pe internet puteți avea acces la o mulțime de informații și pot ajuta publicații sau resurse plătite prin dorința de a avea o viziune și mai profundă.
Studiu-țintă, cumpărător personal
Fiecare activitate de marketing web nu poate ignora o idee clară, precisă și precisă despre cine este cumpărătorul ideal sau cumpărătorul personal .
Având în vedere dorințele, provocările, preocupările și aspirațiile clientului dvs. ideal este ceea ce vă permite să creați campanii de marketing eficiente, vă permite să scrieți conținutul și titlurile corecte, să creați reclame în mod corect.
Deseori, lucrarea de definire a persoanei cumpărătorului este subestimată și efectuată în mod aproximativ. În schimb, este ceva ce merită petrecut mult timp.
Tehnicile folosite pentru a face acest job sunt, în general, următoarele:
- Interviuri
- Analiza datelor din CRM
- Harta empatiei
- Amazon analize de recenzii
- Grupuri Facebook
- Grupuri LinkedIn
Definiția obiectivelor
Obiectivele unei strategii eficiente de marketing sunt esențiale. De fapt, fără un punct de sosire este dificil să se măsoare calitatea performanței.
Un instrument tipic utilizat pentru setarea obiectivelor face parte din acronimul SMART
Aceasta se va întâmpla:
- Specific (specific)
- Măsurabil (măsurabil)
- Accesibil (posibil)
- Realist (realist)
- Referitor la timpul (Time-legate)
De exemplu, un obiectiv realist pentru o campanie de marketing este creșterea traficului organic pe site-ul web cu 10% pe lună pe parcursul următoarelor 12 luni.
Acest obiectiv pare să aibă toate caracteristicile:
- (trafic organic, creștere de 10%)
- măsurabil (avem datele de trafic curente și dorim să-l creștem cu 10%)
- accesibil (presupunând că potențialitățile legate de poziționarea cuvintelor cheie sunt evidente)
- realist (presupunând că există instrumente și resurse financiare pentru a obține aceste rezultate)
- legate de Timp (în următoarele 12 luni).
Tactici și acțiuni
Fără analizele preliminare, odată ce obiectivele au fost definite, este vorba despre stabilirea tacticilor și a acțiunilor specifice care vor fi puse în concordanță în timp pentru a atinge obiectivele.
De asemenea, în acest caz, există multe instrumente pentru a gestiona cronologia și a verifica dacă sarcinile individuale sunt finalizate. În multe cazuri, o foaie de excelență este suficientă cu activitățile individuale aranjate într-un rând și împărțite de la o săptămână la alta.
În caz contrar, instrumentele mai avansate sunt:
Pentru a alege care dintre tacticile individuale de a adopta (SEO, SEM, Content Marketing, Video Marketing etc.), va fi necesar sa vedem fiecare caz specific.
Deoarece există atât de multe posibilități, este esențial să nu pierdem resursele umane și economice și să ne concentrăm pe canalele care pot da cel mai bun răspuns.
Adesea, acest lucru poate fi înțeles prin efectuarea de experimente, dar analiza preliminară poate ajuta să înțelegeți imediat cu ce tactic se poate obține un răspuns mai bun și cu care este mai dificil să se obțină rezultate bune.
Una dintre cele mai simple considerente este identificarea platformelor în care există cele mai mari probabilități de interceptare a țintei. De exemplu, dacă vizează un cumpărător foarte mic pentru un produs de consum, probabil Instagram va fi mai potrivit decât Linkedin. În timp ce dacă trebuie să faceți o campanie pentru un produs B2B foarte scump și cu un proces de cumpărare mai lungă, LinkedIn este probabil mai potrivit.
Buget
Planificarea cheltuielilor nu poate lipsi din strategie. De fapt, posibilitățile de acțiune sunt condiționate enorm de acest punct.
Să presupunem că, în comparație cu alte instrumente, web-ul, permițându-vă să măsurați cu exactitate fiecare acțiune și fiecare întoarcere, vă permite să continuați treptat și să împingeți acceleratorul numai acolo unde rentabilitatea investiției este cea așteptată sau mai mare.
Acest lucru nu este întotdeauna posibil și, în orice caz, companiile, mari sau mici, trebuie să își planifice cheltuielile cu suficient timp înainte și, prin urmare, să aibă așteptări realiste în acest sens la momente adecvate.
Sincronizare
Timpul este o consecință directă a ceea ce am spus până acum. Depinde de modul în care am stabilit obiectivele și bugetul.
Adesea, în această privință sunt determinate diagramele GANTT, dar adesea este suficient să existe o foaie de calcul Excel sau un software care să ne permită să setăm, să gestionăm și să îndeplinim sarcinile în cel mai bun mod și, mai presus de toate, care permite echipelor să lucreze în armonie cu o partajare adecvată de informații.
Concluzii: ce este marketingul web
Am scris atât de mult în acest articol, cu scopul de a oferi o privire de ansamblu asupra a ceea ce face parte din marketingul web, inclusiv instrumentele și cele mai bune practici pentru a vă asigura că aveți o rentabilitate excelentă a investiției (ROI).
Cel mai important lucru pe care sperăm că a apărut este faptul că aspectul strategic în marketingul web este fundamental. De fapt, navigarea pe vedere doar riscă să ardă bani și să nu obțină rezultate. Desigur, fiecare dintre punctele abordate merită multe analize aprofundate. Dar sperăm că ați fost folositori într-un fel. Dacă doriți să vă adânciți și să discutați cu unul dintre strategii de marketing pentru o primă consultație gratuită, așteptăm să ne contactați.
La finalul acestui articol, trebuie să vă spune-m că în ultimii ani, am ajutat multe companii de tip start-up care au obținut fonduri de finanțare prin programul Start-up Nation. Cu toții au învățat marketing de la zero, au învățat să își promoveze afacerile pe nișa lor și au crescut frumos cu ajutorul nostru.